Oeps, vergeten verslag van reis naar Banff - Reisverslag uit Banff, Canada van Robert en Frieda - WaarBenJij.nu Oeps, vergeten verslag van reis naar Banff - Reisverslag uit Banff, Canada van Robert en Frieda - WaarBenJij.nu

Oeps, vergeten verslag van reis naar Banff

Blijf op de hoogte en volg Robert en Frieda

05 September 2016 | Canada, Banff

Nou blijkt dat ik 1 verslag heb overgeslagen over de reis naar Banff. Dus toch nog deze geplaatst, sorry.
Na een heerlijk uitgebreid ontbijt zetten we onze reis voort naar Banff in de Rocky Mountains. Het was een schitterende route, die ons door verschillende parken heen leidde. De start was in Mount Revelstoke National Park met de Giant Cedars, enorm hoge 800 jaar oude cederbomen. Vervolgens reden we door Glacier National Park met vele gletsjers en ijsvelden. Omdat daar in de winter veel sneeuw valt reden we door vele sneeuwtunnels heen. We konden er moeilijk een voorstelling van maken hoe het er in de winter hier uitziet, want het was 28 graden! We naderden Roger's Pass en dat is één van de mooiste bergwegen ter wereld. Wij kenden deze pass van de uitzendingen op National Geographic met de vrachtwagens die af en toe glibberend over deze pas rijden, brrrrr. Op de top van deze pas hebben we een stop gemaakt bij het informatiecentrum met de nodige documentaires over deze indrukwekkende pas. We hebben gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt om daar de parkpassen aan te schaffen aangezien deze verplicht zijn voor de parken Banff en Jasper. In de tussentijd reden we ook een andere time zone binnen, waardoor de klok een uur vooruit gezet moest worden. We reden in oostelijke richting, dus dan ga je van Pacific time naar Mountain time.
Een tussenstop hebben we gemaakt in het schattige plaatsje Golden, waar de rivieren Kicking Horse en Columnia samenvloeien. Langs deze woeste, groengrijze rivier hebben we in een parkje koffie zitten drinken. De parken zijn hier zo mooi aangelegd met heel veel bloemen en hanging baskets. Daar kunnen ze in Nederland van leren, maar ja onderhoud is duur, hè en we zijn een zuinig volkje. Waar ze in Canada ook niet op bezuinigen zijn de public wash rooms en voor een middelbaar echtpaar :-) is dat een welkom iets. Ze worden nog netjes bijgehouden ook. Ook in de supermarkten altijd mooie klantentoiletten. Hier word ik nou zo blij van!
Het één na laatste park waar we doorheen reden was Yoho National Park. Nou, de naam zegt het al: bij het aanschouwen van al dat natuurschoon was het enige dat je kon uitbrengen: yoho!
Rond 15.30 uur arriveerden we in Banff, een bedrijvig en oergezellig stadje omgeven door bergen. Het hotel was snel gevonden en daar wachtte ons een verrassing: een gratis upgrade zodat we een joekel van een kamer kregen met mountain view, jacuzi, keuken en een zithoek. Ik denk dat we ons gezicht mee hadden ;-).
Bij het verkennen van het centrum stuitten we op de waarschuwing dat er regelmatig wolven door de straten lopen en dat we ze moeten mijden en zeker niet moeten voeren. Het moet niet gekker worden, zijn het niet de beren waar je voor uit moet kijken dan zijn het de wolven.
Er is in Banff National Park zoveel te doen dat we helaas keuzes moeten gaan maken. Welke dat worden, daarover volgende keer meer!