Port Hardy en Campbell River - Reisverslag uit Port Hardy, Canada van Robert en Frieda - WaarBenJij.nu Port Hardy en Campbell River - Reisverslag uit Port Hardy, Canada van Robert en Frieda - WaarBenJij.nu

Port Hardy en Campbell River

Blijf op de hoogte en volg Robert en Frieda

13 September 2016 | Canada, Port Hardy

4.15 de wekker ging, kreun. 2 uur voor vertrek meldden we ons bij de haven voor inscheping voor de Inside passage naar Vancouver Island. Deze boot voer tussen vele eilanden door, die stuk voor stuk begroeid waren met ceder- en dennenbomen. Vele eilanden hadden bergen tot wel 1200 meter hoog. Regelmatig werden we door de kapitein erop geattendeerd dat er aan bakboord of stuurboord orca's of walvissen zwommen. Mooi om te zien dat alle mensen tegelijk dezelfde kant oprenden. Moi incluis :-). Al snel trokken de wolken weg en hebben we regelmatig op het sundeck kunnen zitten en was het zelfs warm. De hele dag hebben we met een ander Nederlands stel doorgebracht, die dezelfde rondreis doet als wij.
Al met al was het een mooie maar erg lange dag, want om 1.00 uur gingen we aan wal en om 2.30 uur stapten we in Port Hardy in ons bedje.

De volgende dag vertrokken we om 10.00 uur naar onze volgende bestemming Campbell River. De weergoden zijn ons weer zeer gunstig gestemd want we hadden een strak blauwe hemel en veel zon. Onderweg zijn we gestopt bij Telegraph Cove, een heel gezellig vissersdorpje, waarvandaan ook walvis- en orcatochten vertrekken. Met het andere Nederlandse stel vertrokken we voor een 4 uur durende tocht en we waren erg hoopvol gestemd om dieren te spotten aangezien het hier binnenwateren betreft, die in open verbinding staan met de oceaan. Er zit hier heel veel vis en dat trekt veel dieren aan. Allereerst maakten we kennis met een hele bende zeeleeuwen, die op rotsblokken lagen te brullen, de een nog harder dan de ander. De kapitein zei ons vooral de vogels in de gaten te houden aangezien zij het voorwerk doen bij het vis vangen door walvissen. En ja hoor, al snel kwamen de eerste spuitfonteinen metershoog boven het water en volgde daar een walvis. Deze beesten spotten is 1 ding, ze fotograferen is weer een heel ander verhaal. Ik zag op een gegeven moment recht van me de walvis ineens metershoog boven het water komen met veel kabaal en was te laat met mijn camera. Ik heb in ieder geval heel veel foto's van ontzettend mooi blauw water en mooie blauwe luchten. Wij mensen doen toch een hoop moeite voor een foto met een klein zwart vlekje. ;-) we hadden ook een biologe aan boord die ons veel wist te vertellen over de fauna hier en die zelf ook heel enthousiast was als er walvissen gespot werden. Misschien dat het kwam omdat de zon zich eindelijk weer eens liet zien na lange tijd, maar we braken onze nek over de walvissen. Aan boord hadden ze het over een whale shower! Soms kwamen ze dicht bij de boot adem halen en dat geeft een enorm kabaal, geweldig! Het is een ervaring, die we zeker niet hadden willen missen. Na deze tocht moesten we flink door rijden om voor het donker bij het hotel aan te komen. Ik moet er niet aan denken om die bochtige bergwegen in het donker te rijden met het risico ook nog dat wilde beesten oversteken. Hard rijden kan dan zeker niet. Maar we waren voor het donker thuis gelukkig.