Wells Gray Park in Clearwater - Reisverslag uit Kamloops, Canada van Robert en Frieda - WaarBenJij.nu Wells Gray Park in Clearwater - Reisverslag uit Kamloops, Canada van Robert en Frieda - WaarBenJij.nu

Wells Gray Park in Clearwater

Blijf op de hoogte en volg Robert en Frieda

07 September 2016 | Canada, Kamloops

Vanmorgen al weer vroeg op pad richting Wells Gray Park, waar 1 weg van 68 kilometer loopt. De eerste 40 km was geasfalteerd, de rest is een zand-/grindpad met vele, vele kuilen. Toch wel handig zo'n Jeep, die je in de rock-stand kunt zetten. :-) we reden nog maar net in het park of er schoot een hert voor de auto en we konden gelukkig net op tijd remmen. We reden nog geen 60 en ik moet er niet aan denken als we harder hadden gegaan. We reden eerst naar Bailey's Chute, een plek waar zalmen tegen de stroom in een kleine waterval op proberen te zwemmen. Het seizoen daarvoor liep al ten einde en we zagen inderdaad geen enkele zalm. In juli en augustus kun je met je pan er naast gaan staan en springen ze er zo in.
De volgende stop was bij Helmcken Falls, de waterval die er de oorzaak van was dat er van dit gebied in 1939 een provincial park werd gemaakt om de waterval te beschermen. Helmcken Falls is de de vierde hoogste waterval van Canada en is verschrikkelijk fotogeniek. De waterval is enorm: maar liefst 141 meter hoog en 23 meter breed. Het water stroomt met zóveel kracht naar beneden dat het bijna lijkt alsof een grote hoeveelheid water alleen als waterdamp de grond bereikt. We waren bij a helemaal alleen daar en we hebben nog een tijdje in het zonnetje van deze waterval zitten genieten.
Dawson Falls is in tegenstelling tot de andere watervallen in Wells Gray niet erg hoog (18 meter), maar wel heel breed (107 meter). Vanaf de parkeerplaats wandelden we via een eenvoudige trail in ongeveer 10 minuten naar de waterval. Vervolgens kun je verder lopen totdat je bij het punt staat waar het water van de Murtle Rivier naar beneden valt. Het uitzicht was eigenlijk precies wat we ons voorstelden bij een waterval in Canada: een wilde rivier die over de rotsen naar beneden buldert, omgeven door eindeloze naaldbossen. Deze waterval noemen ze ook wel de Little Niagara Falls.
Van deze inspanningen begonnen ook onze maagjes te knorren en hebben we snel één van de vele picknick areas opgezocht om van onze meegenomen lunch te genieten in de natuur.
Omdat het begon te regenen en het ijzig koud werd keerden we terug naar het hotel om een wasje te doen en eens lekker te luieren in deze actieve vakantie.
Morgen vervolgen we onze reis richting 100 Mile House.

• 07 September 2016 - 19:12

Yvonne Henkes:

Wees maar blij dat je geen zalmen hebt gezien, ik heb dat op tv een aantal keren gezien en daar waren altijd beren bij aanwezig, die een visje ook niet te versmaden vinden. Ik heb met veel plezier je verslagen gelezen, wat een belevenis! Het is weer een onvergetelijke reis, veel plezier verder nog!